Article monster

Interviews

Hier vind je de interviews van verschillende docenten, waaronder Henk en Merle

Quote monster

“Ik word wakker en druk nog een paar keer op snooze, want mijn bedje is lekker warm en mijn kamer is koud.”

Interview Merle

Interview Merle

Nou, dan gaan we beginnen. Wat was jouw favoriete vak en hoe heeft het jouw carrière beïnvloed?
Ik denk dat mijn favoriete vak op school, ja, mijn favoriete kunstvak muziek was. Maar mijn favoriete leervak was geschiedenis. En dat heeft mijn carrière beïnvloed, omdat ik geschiedenis ben gaan studeren. En uiteindelijk ook de geschiedenisdocentenopleiding heb gedaan. En nu ben ik hier. Gezellig.

Heb je een ander baantje gehad?
Totaal anders dan wat je nu doet? Jazeker, ik heb bij het Archeon gewerkt.

Oeh, dat is heel anders. En wat deed je dan bij het Archeon?
Ik gaf heel veel rondleidingen, vooral over de middeleeuwen. Ik was een middeleeuwse stadsbewoner. Dus ik liep daar dan in een middeleeuwse jurk en een middeleeuwse hoofddoek. Jij hebt Nienke gezien in mijn jurk bijvoorbeeld. Die heb ik ook zelf geverfd met planten. Dat was heel cool. En ik was manager middeleeuwen. Dus ik bepaalde dan ’s ochtends wat al mijn collega’s gingen doen. Dus dan had ik een lijstje. We moeten vier rondleidingen geven. En we moeten een schoolreisje doen. En we moeten een, noem eens wat, een bruiloft doen. En dan wist ik van: jij gaat daarheen, jij gaat daarheen. En dan vertelde ik iedereen wat ze moesten doen. En wanneer ze pauze hadden en dat soort dingen. En dan organiseerde ik ook evenementen.

Maar je verzorgde bruiloften bij het Archeon?
Jazeker, zeker. We hebben twee hele grote feestzalen. En ook buiten zijn er een paar plekken waar mensen weleens trouwen. En vooral die feestzalen. Omdat je dan op een mooie locatie trouwt. En je hebt er een feestzaal bij. En daar zit ook een professionele keuken en een professionele bar bij. In beide grote feestzalen.

Welk advies zou je een jongere zelf geven?
Oh, wat een leuke vraag. Welk advies zou je een jongere zelf geven? Geniet ook van jong zijn. Niet alles wordt leuker als je volwassen bent. Dat dacht ik vroeger wel altijd. Dat alles leuker zou worden als je volwassen bent.

Zijn er bepaalde leraren die je hebben geïnspireerd?

Op mijn eigen middelbare school bedoel je? Ja, zeker. Zeker. Specifiek meneer Mors.

Hoe heeft hij je geïnspireerd?
Nou, hij gaf het vak Kunstgeschiedenis. Dat klinkt heel stom. Ik ben uiteindelijk dus geschiedenis gaan studeren. Maar pas in zijn lessen Kunstgeschiedenis kwam ik erachter hoe cool geschiedenis kon zijn. Want hij wist het altijd zo mooi te verpakken, dat je dan echt naar die cultuur keek van een tijd. En dan was het van: dan kon je ook echt zien van, hé, het is heel logisch dat zij dit soort schilderijen maken, dit soort muziek maken, dit soort tuinen hebben, dit soort gebouwen hebben. En dat het allemaal een soort voortkwam uit hoe zij keken naar de wereld. En dat kon meneer Mors heel cool vertellen en daardoor wilde ik het.

Is dat ook iets wat je zelf wilde doen? Op zo’n manier lesgeven?
Ja, dat zou ik heel cool vinden als ik dat ook kan bereiken, dat mensen dat doorhebben.

Wat is het meest onverwachte wat je van een leerling hebt geleerd?
Het meest onverwachte wat ik van een leerling heb geleerd? Eh, onverwacht. Daar moet ik even over nadenken. Het probleem is, ja, wat verwacht je te leren?
Als in, ik leer straattaal en zo. Maar op zich is dat niet onverwacht. Ik mag het ook niet zeggen van ze, want dan vinden ze me oncool. Maar ze zeggen me wel wat dan de nieuwe woorden zijn. Dat leer ik van leerlingen. En ze leren me dingen over apps en over TikTok en over wat je allemaal wel niet daarop kan doen.

Hoe oud ben je?
Ik ben 27.
Oké, wij hadden vroeger ook wel straattaal. Maar de straattaal die wij hadden, die gebruiken mensen nu niet meer. En sterker nog, die is actief oncool geworden. Bijvoorbeeld het woord cool. Dat was in onze tijd een heel cool woord. En ook het woord swag. Dat was echt helemaal van mijn middelbare schooltijd.

Ja, I guess. I guess. En het is ook niet meer cool om met Engelse woorden te praten. Heb ik ook geleerd.
Vooral mijn klasse 8.1 ergerde zich daar heel erg aan in het begin. Dat ik allemaal Engelse woorden gebruik. Dus ik doe nu echt mijn best om dat minder te doen. Ja, maar het ligt eraan wie het zegt. En op welke manier je het zegt. Ja, maar zie, ik ben dus niet cool genoeg daarvoor. Niet meer. Vroeger was ik wel cool. Je werkt met dertienjarigen, hè?

Wij hadden ook allemaal andere woorden. Die zijn ook allemaal niet meer cool. Maar ja, dat komt allemaal goed. Misschien is dat wel het meest onverwachte wat ik van mijn leerlingen heb geleerd: hoe oncool ik ondertussen ben.

Hoe ziet een typische dag eruit?
Hoe ziet een typische dag eruit? Ik word wakker en druk nog een paar keer op snooze, want mijn bedje is lekker warm en mijn kamer is koud. Uiteindelijk kom ik uit bed, ga ik douchen, me aankleden en ontbijten, als ik de helderheid van geest heb om dat te doen. Soms zet ik koffie voordat ik ga douchen, soms daarna, of ik drink koffie op werk.

Daarna fiets ik naar school. Om negen uur vijftig, als het eerste uur is afgelopen, ga ik naar mijn lokaal. Dan heb ik twintig minuten om alles klaar te zetten en op het bord te schrijven, en daarna geef ik les. Vervolgens heb ik vaak afspraken met ouders of met mensen binnen de school, zoals het zorgteam.

Als ik al mijn afspraken heb gehad en al mijn nakijkwerk heb gedaan, ga ik naar huis. Thuis bereid ik de volgende les voor en maak ik avondeten. Ik kook altijd en mijn vriend ruimt op. Hij houdt niet van koken en ik heb een hekel aan opruimen, dus dat is onze deal. Hij houdt van orde scheppen en stoort zich aan rommel, terwijl ik koken juist prima vind. Zo kook ik elke dag en hij ruimt op en doet de was. Chill, hè?

En hoe ziet een dag eruit als je geen werk hebt?
Ik hou van knutselen. Want ik ben dol op knutselen. Of ik ga met vrienden chillen. Dat vooral. Ik probeer te voorkomen dat ik op één vrije dag niet de hele dag zit te scrollen of domme filmpjes kijk op YouTube. Dus ik plan meestal mijn vrije dagen vol met vrienden. Dan kan je ook niet in verleiding komen.

Wat zijn voor jou de grootste verschillen tussen het Marecollege en een traditionele school?
De sfeer is een groot verschil. Ik vind het Marecollege ook veel mooier dan een traditionele school; traditionele scholen voelen soms bijna als gevangenissen. Hier is echt nagedacht over materialen en vormen, en ik vind het een hele mooie school. Het team is ook heel gezellig en er lopen wat meer “vreemde” docenten rond, en dat vind ik leuk. Op mijn vorige school viel ik juist erg op tussen collega’s die allemaal vrij hetzelfde waren. Hier heb ik dat gevoel veel minder.

Ik vind het ook fijn dat er op het Marecollege naar de leerling als geheel wordt gekeken. Op andere scholen heerst vaak een cijfer- en toetsenmentaliteit, en daar ben ik geen fan van. Toetsen zijn soms nodig om aan te tonen dat leerlingen iets hebben geleerd, maar er zijn zoveel andere, creatievere manieren om dat te doen.

Leerlingen raken soms gestrest door een toets, terwijl dit weinig lijkt op situaties in het volwassen leven. Dat vind ik het stomste. Als je in een bedrijf gaat werken, heb je allemaal groepsprojecten. Die heb je onwijs veel in alle bedrijven.

Dus je geeft liever projectmatig onderwijs?
Liever wel. Al heb ik nu de afgelopen twee periodes allebei een toets gegeven. Maar projecten vind ik cooler. En vooral zo’n toetsenfabriek… Ik vind het veel leuker en ook heel gezellig dat ik mijn klas iedere dag zie. Dan krijg je echt een beetje mee van hoe het met de leerlingen gaat.

Welke vaardigheden zou je aan je leerlingen meegeven?
Welke vaardigheden? Eén van de belangrijkste dingen, denk ik. Maar daar heb ik nog niet echt les in gegeven. Dat je kritisch leert nadenken over dingen. Dat je niet zomaar iets aanneemt als je iets hoort of ergens leest. Maar dat je echt kan nadenken van: nou, is dit wel zo? En welk stukje hiervan vind ik geloofwaardig en welk stukje hiervan vind ik ongeloofwaardig? Ook vind ik het belangrijk dat je fouten leert maken. Dat past misschien in hetzelfde rijtje. Want fouten maken is hoe je leert.

Wat is je favoriete les of project die je ooit hebt gegeven?
Op mijn vorige school heb ik een lessenserie gegeven over de prehistorie. Dat was echt superleuk. Dat vonden die leerlingen ook. Op onze school heb ik pas twee periodes gegeven. Maar vind ik hetgeen waar ik nu mee bezig ben het leukste? Geschiedenis vond ik heel leuk, maar daar kwam ik pas halverwege binnen.

Welke periode geef je nu?
We doen nu natuurkunde. En als je mij op de middelbare school had gevraagd: “Ga jij ooit natuurkunde leuk vinden?” had ik gezegd: nooit in mijn leven.

Op welke school heb je hiervoor gewerkt?
Ik heb gewerkt op het Sint Maartens College in Den Haag, dus ver weg. Het Marecollege is voor mij een kwartiertje reizen. En toen was het in totaal drie kwartier van mijn deur naar school.

Wat zijn de grootste uitdagingen in het onderwijs vandaag de dag?
Mobiele telefoons. En dan bedoel ik niet per se het telefoonbeleid. Toen ik op de middelbare school zat, werden de mobieltjes populair. Ik had een flipphone… ja, dat is een oud ding. Ik ben hoogbejaard, precies uit de prehistorie, waar ik dus die lessenserie over… nee, grapje.
Wij hadden dus onze prehistorische telefoons waar je toen al heel veel tijdens de lessen op zat. Zeker bij de lessen die ik stom vond. En dat deed je dan stiekem en daar had je allerlei tactieken voor. Het is ontzettend verslavend en daar maak ik me zorgen over.

Ik las laatst ook een onderzoek. Dat onderzoek ging over ChatGPT gebruiken. Maar ja, zowel telefoons als ChatGPT zijn super verslavend. En die zorgen ervoor dat je hersenen anders ontwikkelen. En dat is wel eng. Als je jong bent, en vooral als je dan hoort dat er leerlingen zijn die een schermtijd van acht uur hebben op een dag, wat enorm veel is. Dat is langer dan dat je op school zit. Jongeren zitten dan uren te Tiktokken of te scrollen. En zeker als je dan aan het doomscrollen bent en niet iets inhoudelijks kijkt. Dat kan echt heel slecht zijn voor je brein. Dan zou je het kunnen vergelijken met een drug. Ik denk dat dit de grootste uitdaging is van het huidige jaar.

Ben je ook voor de papieren agenda’s?
Ben ik voor de papieren agenda’s? Of ben je daar tegen? Oeh, dat is een moeilijke vraag. Dat is een hele moeilijke vraag. Ik denk dat het goed is om te leren plannen en dat de papieren agenda’s daar de aangewezen manier voor zijn. Alleen ben ik zelf een beetje een chaoot. Ik heb pas geleerd om te plannen toen ik twintig was. Dus ik kan het ook pas een paar jaar. Dus ik weet niet of ik het als middelbare scholier had gekund om alles zelf bij te houden.

Want toen was er geen Magister waar al het huiswerk in stond. Dat was toen geen functie van Magister. We hadden wel Magister, maar dat was echt alleen voor cijfers en voor absenties.
Wij waren de digitale generatie. We hadden dan Magister en flipphones. Maar in Magister stond het huiswerk niet, wij hadden gewoon papieren agenda’s. Ik noteerde ook bijna nooit mijn huiswerk in de agenda. Dus ik snap wel dat het heel moeilijk is voor leerlingen. En dat zo’n Magister waar alles op staat, waar je alles aan kan checken, wel ideaal is.

Ik vind die kleine agenda’s ook veel te klein. Daar passen nooit al mijn gedachten in. Ook ben ik veel te slordig om daar alles netjes in te zetten.

Heb je nu zelf wel een papieren agenda?
Ja, ik heb een papieren agenda en ik zou er ondertussen ook niet meer zonder kunnen. Ik denk echt dat een agenda heel handig is. Alleen als puber kon ik het echt voor geen meter.

Heb je hobby’s die je helpen in het onderwijs?
Ja, ik heb heel veel hobby’s. Ik denk dat de hobby’s die me het meeste helpen in het onderwijs zijn dat ik vroeger heel veel theater heb gedaan en heel veel debatwedstrijden.

Dan krijg je een stelling. Die krijg je tien minuten van tevoren en dan moet je daar allemaal argumenten voor bedenken. Vervolgens krijg je een positie aangewezen. Daarmee leer je heel goed en makkelijk praten voor het publiek. Dat heb ik een hele lange tijd gedaan op de universiteit.

Heb ik verder hobby’s?
Mijn favoriete hobby is kleding maken en muziek maken.

Heb je wat je nu draagt zelf gemaakt?
Jazeker. Dat is leuk, dank je wel. En ook nog eens geborduurd. En dit bandje heb ik zelf geweven. Ik naai nog steeds.

Wat is het speciaalste moment dat je hebt meegemaakt?

Het speciaalste moment dat ik heb meegemaakt… God, wat maakt een moment speciaal?
Mijn vader heeft twee jaar geleden een septische shock gehad. Dat is een heftige reactie van je lichaam op een bacterie die erin komt, het is dus zelf geen bacterie maar het wordt er wel door veroorzaakt. (de bacterie was de leptospirose bacterie) Dat is super gevaarlijk en dodelijk. Hij heeft toen een maand in coma gelegen. Het begin was heel heftig. Maar toen is hij gelukkig wakker geworden. En ik weet nog de eerste keer… en dat begint toen hij wakker werd. Je zou het kunnen zien als een onderzeeboot die op de bodem van de zee ligt. En voordat hij boven is, wordt hij steeds helderder, kwam hij steeds dichter bij het oppervlak.

In het begin reageerde hij helemaal niet op prikkels. Maar op een gegeven moment zag je hem bewegen en zag je dat hij iets hoorde.
Toen hij eindelijk wakker werd, kon hij zijn stem niet gebruiken. Ja, dit is ook weer heel heftig. Want hij was geïntubeerd. Dus er zit dan zo’n buisje tussen zijn longen en die ademt voor hem. Ik ging toen iedere dag naar het ziekenhuis.

Tijdens een van de bezoekjes had de verpleegkundige Angela hem rechtop gezet in zijn stoel en had hij een tracheostoma gekregen. Dat betekent dat ze een klein gaatje maken en daar een buisje plaatsen, zodat je je stembanden weer kunt gebruiken.
Toen hij voor het eerst weer rechtop zat en met mij sprak, was dat wel het nummer-één speciaal moment, denk ik. Een heftig verhaal, maar gelukkig met een positief einde.

Hoe belangrijk is een band tussen de docent en leerling?
Erg belangrijk. Zonder een band kun je echt niet iemand lesgeven.

U zei dat u hiervoor bij het Archeon hebt gewerkt. Waarom de wissel in carrière?
Ik vond het superleuk om in het Archeon met pubers te praten. Groep 8 was nog net allemaal iets te lief en iets te schattig. Pubers hebben een weerwoord en hun eigen meningen. En die krijg je sowieso te horen.
Je ontwikkelt echt een persoonlijkheid als je puber bent. En ik vind het echt heel leuk om die ontwikkeling te zien. Je krijgt meningen en ideeën over de wereld. Bij het Archeon leid je een groep mensen een hele dag rond en daarna gaan ze weer naar huis en zie je ze nooit meer. Wat soms ook fijn is, vooral als je een hele vervelende groep voor je had. Maar met kinderen had ik leuke gesprekken en dan vond ik het eigenlijk jammer dat ik ze maar één dag zag. Een andere reden is dat de verdiensten bij het Archeon niet optimaal zijn.

Wat vind jij het stomste van jouw middelbare schooltijd?
Het stomste? Oeh. Dat ik op school in de lessen moest zijn en vooral dat ik moest doen wat andere mensen wilden dat ik deed in plaats van dat ik zelf mocht bepalen wat ik deed.

Wat vind jij het leukste aan je baan nu?
De mensen. Mijn collega’s vind ik heel erg leuk. Ook vind ik deze school heel erg leuk. Vooral de jaarfeesten. Ik vind het fijn dat je dan met z’n allen wat doet en samenkomt. Ik kom van een school waar we dat soort dingen niet zo veel deden. Je werkt hier met z’n allen samen om die feesten op te zetten. Bijvoorbeeld de achtste klassen die de zevende klas helpen bij het Middeleeuwenfeest.

Interview Henk

Quote monster

“Op een gegeven moment dacht ik: ik ga toch eens een keer de studie afmaken. En dat is me gelukt. ”

Interview van Henk

Ik heb dertig jaar lang mensen geïnterviewd. En dit is de eerste keer in mijn leven dat ik zelf word geïnterviewd. Dus ik vind het echt heel spannend.

Wat is jouw favoriete vak? En hoe heeft dat jouw carrièrebeweging gevoerd?
Ik geef les Nederlands. Maar mijn favoriete vak vroeger was wiskunde. Want ik vond wiskunde gewoon… echt logisch. Dat snapte ik. Maar ik was niet zo goed in wiskunde. Toen had ik wel door van: nou, ik vind Nederlands studeren heel leuk. Want taal is communicatie en via communicatie kan je mensen bereiken.

Heb je een andere baan, baantje gehad? Iets totaal anders dan wat je nu doet?
Zeker. Ik ben journalist geweest voor het Algemeen Dagblad en het Leidsch Dagblad. En ik ben eigenaar van een uitgeverij. Ik geef bladen uit over machines. Die zijn best wel saai, maar daar verdien ik eigenlijk nog steeds mijn geld mee. Want ik loop nu stage hier en daar verdien ik geen geld mee.

Welke actie zou je aan je jongere zelf geven?
Ik was als jongere aan het liften. Ik was in Praag, in Tsjechië. En ik had geen geld meer, geen eten meer, geen drinken meer. En ik had een dag, een hele dag, langs de weg gestaan te liften en ik kreeg geen lift. Ik werd een beetje bang. En toen, de volgende ochtend, had ik geslapen in de bosjes bij het tankstation. Toen stopte er een vrachtwagen en die heeft me bijna helemaal naar huis gebracht. Hij heeft me onderweg eten gegeven, drinken gegeven, gezellig met me gekletst. En hij heeft ervoor gezorgd dat alles goed kwam. En dat is wat ik graag iedereen wil meegeven: het komt allemaal goed. Alles komt echt goed. Of het nou morgen is of overmorgen, het komt goed. Beloof ik jullie.

Zijn er bepaalde leraren waarvan je nu les krijgt of vroeger les kreeg, die je hebben geïnspireerd?
Er was een juffrouw die Frans gaf. Zij heette mevrouw Rijks-Doornebal. En ze was heel streng. En toen ik op 1 vwo kwam, gaf ze mij een hand, ze keek me aan en ze zei: “Henk, dat wordt nooit wat met jou. Jij gaat geen woord Frans spreken.” Toen dacht ik: “Zo, mevrouw Rijks-Doornebal, ik ga echt wel Frans leren” Dus daardoor heeft ze mij geïnspireerd, door mij uit te dagen. Ze zag me. En ik had het hoogste cijfer voor Frans. En ik spreek nu goed Frans.

Is dat ook iets wat jij zou willen proberen bij leerlingen?
Wat ik vooral probeer, is wat mevrouw Rijks-Doornebal ook heeft gedaan. Zij heeft mij gezien, zij had mij door. En dat probeer ik ook bij leerlingen te zien. Wat heb jij nodig? Ik had nodig dat iemand tegen mij zei: je kan er geen reet van. En anderen hebben misschien juist een schouderklopje nodig van: goh, je bent lekker bezig. En dat probeer ik te zien.

Wat is het meest onverwachte wat je van een leerling hebt geleerd?
Er was een jongen en die zat een beetje te kloten. En ik werd boos op hem. Maar eigenlijk was hij tijdens het kloten heel goed bezig. Dus hij was een beetje van: “Ja, maar ik ben onwijs goed bezig. Waarom ben je nou boos op me?” Maar ik had niet door dat hij juist heel goed bezig was. Dus wat ik daarvan heb geleerd, is dat ik dan even wat rustiger moet blijven. En mijn emoties de baas moet zijn.

Wat zijn de grootste uitdagingen in het onderwijs?
Nou, ik denk toch – en dat zullen jullie niet leuk vinden – de mobieltjes en social media. Wanneer iemand op zijn mobieltje zit, dan verliest iedereen – niet alleen jongeren maar ook oude mannen zoals ik - het vermogen om even geconcentreerd een half uur te werken. Jullie vinden het denk ik ook best moeilijk om een half uur non-stop te werken.
Er zijn heel veel jongeren die gewoon echt continu op hun mobieltje zitten, jullie misschien zelf ook wel. Ik denk toch wel dat social media en mobieltjes echt de pest van de mensheid zijn. Is dat een beetje overdreven?

Is het probleem social media of zijn het de mobieltjes zelf?
Het is vooral social media, denk ik. Dus welke informatie wordt door social media, zoals Facebook of bijvoorbeeld TikTok, verspreid? Bedrijven en individuen gooien er filmpjes op die voor discussie en haatzaaie-rij zorgen. Het gaat hun om de interactie. Want als er interactie is, verdienen zij geld. Iedereen reageert op elkaar en alles wordt daardoor massaal gedeeld en geliket. Ondertussen hebben de socialmediabedrijven de macht. En dit is echt op dit moment een van de grootste gevaren van de mensheid.

Hoe ziet een typische dag eruit?
Vaak word ik heel vroeg wakker. Dan trap ik mijn zoon zijn nest uit. Ik zorg voor ontbijt, want als ik dat niet doe, dan gaat hij zonder eten de deur uit.

Hoe oud is hij?
Hij is 17 jaar oud. Hij zou eigenlijk zijn eigen ontbijt moeten maken, maar ja, oké. En dan ga ik aan het werk. Op school aan het werk, en in mijn eigen bedrijf. Vervolgens ga ik koken aan het eind van de dag. Ik kook elke dag, want ik vind koken leuk. En ik ben er ook wel goed in.

Wat kookt of bak je?
Alles! Ik word soms uitgelachen als ik taarten bak. En terecht ook, hè. Dat is niet mijn specialiteit. Mijn dochter en mijn vrouw kunnen wel ongelooflijk goed bakken. En ik heb een keer een wedstrijdje gedaan: ik heb echt de allerbeste ingrediënten erin gegooid, en het werd uiteindelijk een cake die er een beetje uitzag als een McFlurry.
Op mijn ideale dag word ik niet te laat wakker, zeg half negen. Ik coach de voetbalwedstrijd van mijn zoon en ga daarna een biertje drinken met mijn vader. In de avond ga ik naar een wedstrijd van Feyenoord. Belangrijk is dat ze natuurlijk ook nog winnen. Ik ben Feyenoorder. Ik weet dat we niet altijd winnen. Veel van mijn familieleden zijn voor Ajax. Dat is prima. Iedereen heeft problemen in zijn familie.

Welke vaardigheden zou je aan je leerling meegeven?
Nou, dan ga ik een beetje emo worden, zou je kunnen zeggen. Ik wil zeggen: geloof in jezelf. Ja, inderdaad. Ik zit met mijn handen gewoon gebald. Geloof in jezelf. Maar dat meen ik echt. Want jullie kunnen zo ongelofelijk veel. Alleen sommige van jullie weten nog niet helemaal goed wat jullie allemaal in huis hebben.

Wat is het speciaalste moment dat je hebt meegemaakt?
Op school hier, of gewoon een speciaalste moment? Nou, dan moet ik natuurlijk eigenlijk zeggen: de geboorte van mijn kinderen en mijn huwelijk. Oké, dat was zeker heel speciaal. Maar misschien ook wel het doelpunt van Pierre van Hooijdonk in de blessuretijd tegen PSV in de kwartfinale van de UEFA Cup van 2002. Maar ik wil niet dat mijn vrouw en kinderen dit interview lezen, haha. Ja, dat was wel heel bijzonder.
En voor mezelf? Ik moet je zeggen dat ik heel erg trots was op mezelf toen ik eindelijk afgestudeerd was aan de universiteit. Toen ik 19 was, ben ik begonnen met studeren. Vervolgens heb ik een paar andere levenskeuzes gemaakt en heb daardoor heel lang niet meer gestudeerd. Op een gegeven moment dacht ik: ik ga toch eens een keer de studie afmaken. En dat is me gelukt. En daar ben ik zelf heel erg trots op. Want het was hard werken.

Hoe belangrijk is een band tussen docent en leerling voor jou?
Cruciaal. Het aller-, aller-, allerbelangrijkste. Nee, het aller-, aller-, aller-, allerbelangrijkste. Omdat ik denk dat pas als een leerling zich gezien voelt, op zijn gemak voelt, dat die zich dan pas kan ontwikkelen en kan ontplooien. Je kan pas groeien als je voelt dat je de ruimte hebt om te groeien. Als mensen je geloven, als mensen je vertrouwen en als je je gezien voelt.

En wat is ontplooien?
Ontplooien is jezelf ontwikkelen.

Wat is je favoriete les die je ooit hebt gegeven? Dat kan ook een project zijn dat je gedaan hebt.
Vorig jaar was er een klas. Ik was pas net begonnen en ik had geen idee waar die les over ging. Ik had geen stof, ik had helemaal niks, maar ik moest invallen voor iemand. Het was een tiende klas vwo. Er bleek tijdens de les dat een leerling boos was op de school. Toen dacht ik gelijk: dit wordt het onderwerp van de les. Ik heb ter plekke een les bedacht waarin wij een boze brief hebben gestuurd naar Sander, de directeur van de school. Tegelijkertijd heb ik wel alle lesonderdelen erin gestopt, want dat vind ik wel belangrijk. De leerlingen hebben wat geleerd, ik heb een band gecreëerd en het was gewoon een leuke les. Hoe goed kan je het hebben? Haha!

Heb je hobby’s die je helpen in het onderwijs?
Nee, eigenlijk niet. Voetbal, maar de helft van de klas vindt voetbal niks. Dus nee, mijn hobby’s helpen me niet en ik hou werk en privé ook redelijk gescheiden.

Wat vind je ervan dat we nu papieren agenda’s gebruiken?
Omdat het jullie zo heel veel beter leert wat plannen is. Kijk, ik vind Magister en digitale shizzle ook fijn. Natuurlijk vind ik het fijn dat alles mooi gesynchroniseerd is op mijn mobieltje en mijn computer. Nu staat alles overal en dan raak ik zelf ook een beetje de controle kwijt. Ik geef je een voorbeeld: weet jij je telefoonnummer uit je hoofd? Nee, dat staat in je telefoon. Precies. Maar ik wist vroeger alle telefoonnummers van mijn vriendjes uit mijn hoofd. En dat moest dus omdat ik geen apparaat had om het te onthouden. Dus ik moest mijn eigen hersenen gebruiken. Daardoor denk ik dat ik wat meer getraind ben op dit gebied dan jongeren tegenwoordig. Dus een papieren agenda helpt je hersenen. Daar word je slimmer van.

Maar heb je er dan geen last van dat de kinderen die ze moeten gebruiken, dat ze dan weleens vergeten in hun agenda te kijken en daardoor heel vaak het huiswerk niet hebben?
Ja, maar dat doe je een paar keer en dan krijg je een aantekening. Op een gegeven moment leer je het dan wel. Ja, toch?

Wil je zelf een papieren agenda gebruiken?
(Schudt nee.)

En toch vind je dat wij wel een papieren agenda moeten gebruiken?
Ik weet het, het is volledig gemeen, onterecht en hypocriet. En daar sluit ik me volledig bij aan. Maar als jij of jullie een beweging gaan beginnen om ervoor te zorgen dat die papieren agenda eruit gaat, dan snap ik dat. Of het lukt, weet ik niet. Deze school wil een telefoonvrije school worden.

Vind je dat het verplicht moet zijn om een papieren agenda te gebruiken? Zeg maar niet alleen op school, maar gewoon voor iedereen?
Nee joh, ik ga andere mensen toch niet zeggen wat ze allemaal moeten doen. Wie ben ik dan? Ben ik de koning van Nederland? Nee, toch? De agenda zit wel hoog bij jullie?

Je hebt hiervoor een baan gehad. Althans, je hebt nog steeds een ander bedrijf. Waarom de wissel in carrière?
Ik ben altijd eigenaar geweest van een bedrijf. Er waren altijd mensen die naar mij moesten luisteren en ik betaalde hen voor hun diensten. Dus dan is er niemand kritisch op je. Ik koop spullen bij hen in en betaal ze daarvoor. Die feedback, die reactie, die miste ik eigenlijk wel. Hier op school krijg je in iedere les feedback van je leerlingen. Heel veel feedback. Oproep aan de leerlingen: een beetje minder feedback mag ook wel.

Ga je dan stoppen met je bedrijf?
Nee, ik verdien gewoon goed met mijn bedrijf en dat vind ik fijn. Dat geeft mij zelfstandigheid.

Wat vind jij het leukste van je baan op school?
Wat ik het leukste vind? Diezelfde dertig leerlingen die mij beoordelen. Ja, dit is vreemd genoeg. En ik denk dat dat met een heleboel dingen geldt: dat wat het moeilijkste is, stiekem ook het leukste is.

En het minst leuke?
Oeh, dan moet ik uitkijken wat ik zeg. Maar, oeh, mag ik passen op deze vraag of niet? Mag dat niet? Ik moet nog veel leren van en op deze school. Verder vind ik PO-lessen lastig. Want iedere ochtend zeventig minuten lesgeven voor een aantal weken is soms lang. Ook heb ik het gevoel dat leerlingen daar niet altijd echt zin in hebben.

Wat zijn de grootste verschillen tussen het Marecollege en een traditionele school?
Oeh, ik denk dat er hier veel meer gekeken wordt naar het kind. Op een reguliere school wordt er natuurlijk ook wel gekeken naar het kind, maar ik merk tijdens vergaderingen en in de kantine dat iedereen elk kind kent. “O, dat is Jantje uit die groep. Ja, want die is weer vrienden met die en die.” Jullie worden echt gezien door de leraren en dat vind ik wel echt indrukwekkend. Daar kan ik veel van leren. Dat vind ik echt mooi.

Zou jij ooit, nu je op deze school lesgeeft, nog op een traditionele school gaan lesgeven?
Zeker wel. Ik denk niet dat een andere school leuker is. Want ik vind dit echt een hele leuke school die heel goed is voor kinderen. Maar ja, niks is voor eeuwig.

Zou je het ook leuk vinden om naar het speciaal onderwijs te gaan?
Oeh, daar heb ik nooit over nagedacht. Het is belangrijk om soms nieuwe uitdagingen aan te gaan. Wat eigenlijk het leukste is: bij iedere stap die je zet in het leven wacht weer een nieuwe uitdaging. Want twintig jaar hetzelfde doen, geloof me, daar word je echt niet leuker van.

Interview brech

Quote monster

“Ik wil eigenlijk ook altijd wel naar buiten – wandelen of zeilen.”

Welk standaard vak geef jij?

Ik geef niet één standaard vak. Ik ben middenbouwmentor, dus ik geef les aan klas 7 en 8. Daarnaast geef ik NASK (natuurkunde en scheikunde), en ik ben ook wiskundedocent.

Welk vak vind je dan het leukst?

Ik vind de periodes het leukst, omdat ik als mentor echt probeer een les te maken die bij mijn klas past. Ik hoef iets minder uit het boek te werken, omdat de kinderen er geen examen in hoeven te doen, en die vrijheid vind ik heel fijn.

Welke mentorklas geef je nu les?

Klas 7.2. Ik heb nu een hele leuke klas die goed bij mij past. Er zitten kinderen in die het leuk vinden om steeds nieuwe en moeilijkere vragen te stellen—soms totdat ik het antwoord ook niet meer weet.

Waarom ben je docent geworden?

Daar zit een heel verhaal achter. Ik ben ooit begonnen als apotheker en wilde het liefst mensen helpen in het ziekenhuis. Maar omdat ik ook jonge kinderen wilde, ben ik parttime gaan werken. Toen ik jong was, kon dat nog niet in het ziekenhuis. Ik wilde geen eigen apotheek, want dan moest je 80 uur per week werken, en dat zag ik niet zitten. Dus ben ik bij iemand anders in de apotheek gaan werken, maar dat vond ik niet zo leuk, want ik was alleen maar bezig met mensen de deur uit te werken. Toen heb ik mijn tweede droom uit de kast getrokken: docent worden. Ik wist al dat ik lesgeven leuk vond, want toen ik 12 was gaf ik al judoles. Ik hielp daar steeds kinderen, dat vond ik erg leuk – en dat ben ik nu gaan doen.

Wat weten de meeste mensen niet van jou?

Dat ik heel creatief ben. Ik vind het heel leuk om te handwerken. Ik ben eigenlijk altijd wel met iets bezig, zoals breien, haken en andere dingen.

Waarom ben je docent op de vrije school?

Omdat mijn dochter hier op school zat. Toen zij in haar eindexamenjaar zat, heb ik een open sollicitatie gestuurd en hebben ze een baan om mij heen geknutseld. Ze hadden toen een plekje als middenbouwmentor, maar dat waren niet genoeg uren. Toen zeiden ze dat ik ook natuurkundeles mocht geven als ik een diploma haalde.

Ga je met plezier naar je werk?

Als het in mijn privéleven soepel loopt, heb ik altijd zin om te gaan. Maar soms heb ik dagen waarop er thuis veel speelt – bijvoorbeeld als mijn kinderen verdrietig zijn – en dan ben ik soms liever bij hen. Dan ligt het niet aan mijn werk, maar heb ik gewoon te veel aan mijn hoofd.

Wat vind jij dat jou een goede docent maakt?

Ik denk dat ik zelf heel enthousiast ben over wat ik probeer aan te leren. En daardoor ben ik ook heel blij met wat mijn klas vraagt of doet.

Hoe ziet jouw ideale vrije dag eruit?

Ik zou dan heel graag uitslapen. Zelfs als ik tot half acht kan slapen, zou ik daar al heel blij mee zijn. Verder hoort bij mijn vrije dag lekker met mijn kat spelen en een beetje dingen doen die nergens nuttig voor zijn. Daar hoort ook echt knutselen bij. Ik wil eigenlijk ook altijd wel naar buiten – wandelen of zeilen.

Ben je op vakantie geweest met de zeilboot?

Ja, wij gingen vroeger altijd zeilen, tot ik het huis uit ging. Ik ben ook wel eens meegegaan als zeilinstructeur op kampen.

Hoe ziet jouw ideale school eruit?

Mijn ideale school komt aardig in de buurt van deze, want ik vind periodeonderwijs heel fijn. Ik vind het nu nog wel een beetje lastig, want we vergaderen heel veel. Ik zou eigenlijk nog wat meer met kinderen willen werken – dat vind ik erg leuk.

Als jij een ander beroep zou moeten kiezen, wat zou dat dan zijn?

Ik heb een droom die ik hopelijk ooit nog waar ga maken: dat ik een café overneem en er overdag een soort buurthuis voor ouderen van maak. Tussen de middag kinderen ontvangen, en 's middags cursussen geven. Daarna, na schooltijd, een soort huiswerkklas. Het enige wat me tegenhoudt, is dat ik een hekel heb aan dingen met geld.

Interview Amber

Quote monster

“Ik ben een half jaar in Zuid-Amerika geweest, en ik heb daar ook in Chili en Bolivia gewoond.”

Wat voor vak geef je, en ben je alleen mentor op school?

"Ik geef vooral periodeonderwijs, dus ik ben mentor van klas 7,1. Maar eigenlijk ben ik van origine aardrijkskundedocent en Zorg en Welzijn. Het vak Zorg en Welzijn draait bijvoorbeeld om praktische vaardigheden zoals koken en EHBO en verzorging. Echt super leuk om leerlingen daarin te begeleiden!"

Waarom ben je docent geworden?

"Dat is een goede vraag! Mijn eerste studie was docent aardrijkskunde, omdat ik dat vak echt heel interessant vond. Maar na een stage kwam ik erachter dat ik het lesgeven ook super leuk vond. Ik gaf les aan mijn oppaskindje tijdens mijn eerste stage, en elke keer als ik klaar was, voelde ik me gewoon helemaal opgeladen! Het onderwijs boeide me wel, maar het was vooral die energie van het lesgeven die me enthousiast maakte."

Kun je dingen noemen die veel mensen niet van je weten?

"Ja, ik ben vegetariër! Sinds mijn negende al, dus dat is inmiddels al 19 jaar. Ik besloot ermee te stoppen omdat ik het zielig vond, en nu is het zo normaal voor me dat ik niet anders weet. Verder ben ik een beetje een 'nerdje' als het gaat om stenen verzamelen. Ik heb echt een enorme collectie die ik overal ter wereld heb opgehaald. Ik vind het heerlijk om ze te verzamelen en te bekijken."

Ben je op veel plekken geweest?

"Ja, ik ben een half jaar in Zuid-Amerika geweest, en ik heb daar ook in Chili en Bolivia gewoond. Ik spreek een beetje Spaans daardoor. Ik heb echt prachtige plekken gezien, zoals de jungle van Colombia. Het was een magische ervaring met apen, exotische bloemen, regen, en watervallen! En verder ben ik ook in IJsland, Bolivia, Peru, Marokko, en veel landen in Europa geweest. Daarnaast heb ik een tijdje in Berlijn gewoond. ”

Er zijn veel scholen. Waarom heb jij voor de vrijeschool gekozen?

"Dat is eigenlijk een interessante vraag! Ik was altijd al nieuwsgierig naar de vrijeschool, maar ik had er nooit zelf lesgegeven of er op gezeten. Ik wilde weten wat een vrije school nu écht zo bijzonder maakt. Toen ik verhuisde, zocht ik een nieuwe baan dicht bij mijn huis, en toen dacht ik: dit is het moment om het uit te proberen! Wat me in het reguliere onderwijs niet helemaal beviel, was het strikte systeem en de manier waarop we lesgaven. Hier, op de vrije school, merk ik dat de focus echt ligt op de leerling en hoe je lesgeeft, en dat vind ik geweldig. Dit is pas mijn eerste jaar, dus ik ben nog volop aan het ontdekken!"

Ga je vaak met plezier naar je werk? En zijn er dagen dat je geen zin hebt?

"Tot nu toe moet ik zeggen dat ik altijd wel met plezier ga. Er was één dag, na de kerstvakantie, dat ik even niet zo veel zin had. Die vakantie had ik echt nodig, lekker met familie en vrienden, even bijkomen!"

Wat maakt je een goede/slechte docent?

"Ik denk dat mijn kracht ligt in mijn eerlijkheid en creativiteit. Ik ben open naar de leerlingen en luister goed naar wat ze nodig hebben. Doordat ik mezelf openstel, doen zij dat ook, en dat creëert een fijne, eerlijke sfeer in de klas. Ik denk dat je op die manier echt veel kunt bereiken!"

Hoe ziet je ideale vrije dag eruit?

In de ochtend zou ik lekker vroeg opstaan, heerlijk wandelen op het strand aan zee, het liefste ooit met een eigen hondje, en daarna ergens ontbijten/lunchen. Mijn ideale dag eindigt met lekker koken voor vrienden, gezellig samen eten en borrel! OF op vakantie heerlijk in een klein tentje wakker worden met een kopje thee ergens in de bergen"

Hoe ziet jouw ideale school eruit?

"Mijn ideale school zou niet alleen bestaan uit traditionele lokalen. Ik stel me voor dat er veel grotere, open ruimtes zijn, met allerlei praktische werkplekken waar je echt iets leert door het te doen. Denk aan een kookhoek, een naaihoek, een tuin, en een werkplaats voor houtbewerken, solderen, lassen, elektra etc. Ik vind het belangrijk dat leerlingen kunnen ervaren wat ze leren, zodat ze later zeggen: ‘Hé, dit heb ik echt gehad in mijn schooltijd, en dit gebruik ik nu in mijn dagelijks leven!’"

Als je een ander beroep zou kiezen, wat zou je kiezen, en waarom?

"Ik denk dat ik wel chef-kok zou willen zijn! Ik kom uit Nijmegen en heb daar in de horeca gewerkt. Koken is altijd een grote passie van me geweest, en het lijkt me geweldig om die creativiteit in de keuken kwijt te kunnen. OF boswachter, voordat ik hier kwam werken wilde ik graag de opleiding tot boswachter gaan volgen."

Waarom ben je van de horeca naar het onderwijs gegaan?

"De horeca is leuk, maar het heeft ook z’n nadelen. Je werkt vaak als iedereen vakantie heeft, terwijl je vrienden in het onderwijs lekker in de vakantieperiode kunnen genieten. Ook verdiende ik niet zo goed, en ik miste wat diepgang. Lesgeven gaf me die vervulling, en ik merkte dat ik het heel erg leuk vond! Daarom heb ik de overstap gemaakt."

Als je overal heen zou kunnen gaan, waar zou je heen gaan?

"Als ik overal heen zou kunnen, dan zou ik graag naar een andere planeet gaan, bij voorkeur buiten ons zonnestelsel. Mars lijkt me bijvoorbeeld heel interessant. Ik zou ook graag de grootste vulkaan ter wereld willen zien, gewoon om het te ervaren!" Maar om even realistisch te blijven, als ik nu ergens anders heen zou moeten gaan om te wonen zou dat denk ik Zermatt in Zwitserland zijn. Mijn favoriete berg, de Matterhorn ( ja, ja, die berg van de Tobblerone) en een auto vrij dorp. Geweldige mooie bergen en in de winter lekker snowboarden.

Wat is je favoriete chocolaatje?

"Dat is zeker Côte d'Or, hazelnoot praline! Echt mijn favoriete chocolade."

Wat doe je om je voor te bereiden op je lessen?

"Ik maak altijd zelf een periodeschrift om goed voorbereid te zijn. Dat helpt me om de stof gestructureerd over te brengen en de leerlingen optimaal te ondersteunen. Ik kom er dan vooral ook achter hoeveel tijd het allemaal kost wanneer ik het maak."

In welk vak was jij zelf het beste op school?

"Dat was muziek! Ik speelde klarinet en vond muziek altijd geweldig. Het was voor mij dan ook een beuwste keuze dat ik het vak muziek koos als eindexamenvak, voordat ik aardrijkskunde heb gekozen om te studeren, wilde ik graag naar het conservatorium. Ik maakte veel muziek in mijn vrije tijd, en dat gaf me veel voldoening."

Welke periode zou je nog willen geven?

"Ik zou alles met aardrijkskunde wel willen geven! Maar ik vind kooklessen en tuinlessen ook heel leuk. Buiten bezig zijn, bijvoorbeeld met tuinieren of sport, lijkt me superleuk om te doen, ook al weet ik zelf niet zo veel van sport en het menselijk lichaam. Maar het lijkt me een geweldige uitdaging!"

Interview door Eveline en Melaniia uit de 7de klas

Interview Yaro

Quote monster

“Ik vind het heel leuk om te wandelen en in de natuur te zijn. Vaak ga ik dan op zoek naar kleine schatkistjes. ”

Kun je jezelf even voorstellen voor de leerlingen die nog geen les van jou hebben gehad?

Ik ben Yaro, ik ben docent scheikunde en mentor van 8A, dus ik heb veel contact met leerlingen uit veel verschillende klassen.

Wat zijn je hobby’s en interesses?

Ik vind het heel leuk om te wandelen en in de natuur te zijn. Vaak ga ik dan op zoek naar kleine schatkistjes. Dat heet geocachen. Je gebruikt een app om te kijken waar de kistjes zijn. Altijd als ik ergens ben probeer ik ze te vinden.
Vaak doe ik dat samen met mijn vriendin. Zelf kom ik uit Oekraïne en zij is ook van Oekraïense afkomst. Ze woont nu nog niet zo lang in Nederland en ze vindt het daarom nog wel spannend.
Ook hou ik van zingen en doe ik vaak karaoke. Ik luister heel veel muziek; mijn favoriete genres zijn folk metal en muziekparodieën (zoals Weird Al Yankovic). En natuurlijk speel ik ook veel op mijn ukulele!

Waarom ben je eigenlijk naar Nederland verhuist?

Dat was al heel lang geleden. Mijn vader had hier werk gevonden als programmeur en daarom verhuisden we. Ik was toen bijna acht jaar.

Heb je nog een mooi verhaal van je jeugd in Oekraïne?

Ik weet nog goed hoe het daar op de school was. Ik zat op een Oekraïens-talige school en op de eerste schooldag moesten we allemaal in grote parades staan. De nieuwe klassen kwamen één voor één naar voren iedereen moest marcheren met een vlag van zijn eigen klas. Iedereen had ook echt uniforms aan en je moest in de les als de docent binnenkwam allemaal meteen gaan staan naast je tafeltje.
Je mocht pas gaan zitten als de docent dat zei. Een beetje alsof je in het leger zat.
Lang heb ik het daar niet volgehouden, na drie maanden verhuisden we naar Nederland.

Was je op school een beetje een goede leerling?

Op school deed ik het prima. Mijn ouders moesten er wel aan wennen dat het ook gewoon oké is om bijvoorbeeld een 6 te halen, want in Oekraïne krijg je in plaats van een cijfer van 1 tot en met 10 een cijfer van 1 tot en met 5, dan heb je dus maar 5 verschillende cijfers. Als je dan niet een 5 haalde, was je een loser.
Uiteindelijk is het me gelukt om het gymnasium te doen in Almere, waar ik ben opgegroeid. Ik had veel vrije tijd en ik hoefde niet zo veel huiswerk te maken. Het lukte mij om voor alles voldoendes te halen, zonder dat mijn ouders boos werden.

Was je altijd al geïnteresseerd in scheikunde?

Ik wist nog niet heel goed wat ik later ging doen met mijn leven. Ik wilde altijd al wel iets met wetenschap gaan doen, maar ik wist niet precies wat.
Scheikunde is eigenlijk het midden tussen natuurkunde, biologie en wiskunde. Je hebt het eigenlijk altijd wel een beetje nodig, daarom ben ik uiteindelijk scheikunde gaan studeren.

Was je al lang van plan om docent scheikunde te worden of had je eerst andere plannen?

Eerst was ik van plan om doctor te worden in scheikunde en veel te gaan schrijven en zo, maar op universiteit sloot ik me aan bij een groepje studenten die iets gaafs deden, namelijk stichting Rino.
Stichting Rino was een groep studenten die langsreed op scholen om een show te geven en dingen te laten zien met vloeibare stikstof. Vloeibare stikstof is heel vet, het is heel koud en eigenlijk gewoon vloeibare lucht. Je kunt er hele gave proefjes mee doen.
Ik heb 10 jaar lang gestudeerd en bij stichting Rino gezeten, waardoor ik in heel veel verschillende scholen in Nederland kwam en ik vond het eigenlijk wel gaaf om zo’n groep mensen te hebben die naar je luisteren. Dat is een beetje hoe ik erbij ben gekomen om docent te worden.

Ging je meteen hier op school werken?

Dit was de eerste school waar ik echt ging werken. Daarvoor had ik wel andere stages in Gouda en Rotterdam gedaan.

Als je voor één dag een ander beroep mocht hebben, wat zou dat dan zijn?

Gek genoeg denk ik dat het antwoord zou liggen in bouwkunde of iets waarbij ik een huis zou gaan bouwen of iets dergelijks. Het lijkt me leuk om met mijn handen iets groots te maken. Dat zou een huis kunnen zijn of misschien iets binnen het gebouw, zoals het designen van het interieur. Tafels maken voor mensen lijkt me ook wel leuk. Een beetje bouwen en ontwerpen eigenlijk. Ik vind het heel interessant om dat op huisniveau te doen, maar bijvoorbeeld een IKEA kast in elkaar zetten vind ik ook heel leuk.

Als je op dit moment ergens op de wereld heen zou kunnen teleporteren, waar zou je dan heen gaan?

Ik denk dat ik naar Japan zou gaan, want het is net dat ene korte stukje jaar waarin daar de Sakura bloeit en ik ben er nog nooit geweest.

Wat staat er nog op je bucketlist?

Ik wil veel verschillende geocaches in verschillende landen vinden. Ik wil ook naar Madeira gaan dat is een heel mooi eiland dat bij Portugal hoort, en ik wil heel graag naar Nottingham in groot Brittannië. Daar staat een soort hoofdkwartier van Warhammer. Dat is dat poppetjes, dat ik ook hier op school schilder. Naar
Nottingham gaan is een soort heilige tocht voor mensen die dat doen.

Hoe denk je dat je leven eruitziet over 10 jaar?

Over tien jaar woon ik waarschijnlijk nog wel in Leiden en misschien werk ik ook nog wel op deze school, maar ik heb dan naast een leger kinderen op school om te doen wat ik zeg, ook nog een leger kinderen thuis om te doen wat ik zeg.

Als je een dier zou zijn, welk dier zou dat zijn?

Ik zie mezelf altijd als een dwerghamster. Ik denk dat dat ook mijn Patronus is. Het lijkt me heel leuk dat je dan in plaats van een hert of zo een klein vrolijk beestje ziet wegvliegen. Kleine knaagdieren zijn echt mijn spirit animals. Ik heb thuis ook ratjes.

Als laatste iets die veel mensen zich afvragen, wat is nou het verhaal met de avocado?

Toen ik hier kwam werken kreeg ik een avocadopluche van een leerling en dat vond ik leuk om in de klas te zetten. Ik heb hem ook een naam gegeven; Toasty.
Er is nog wel een andere verbinding tussen avocado’s en scheikunde. In de scheikunde heb je het getal van avogadro, dat zegt iets over de hoeveelheid van deeltjes die we kunnen meten en avogadro lijkt gewoon heel erg op avocado.
Toen ik mentor ben geworden hebben we Toasty meegenomen als de klassenmascotte van 8a en dat is hij nog steeds.

Interview door Noam en fotografie Sepp en Milou

Interview Thomas

Hoe lang werk je al op het Marecollege en hoe ben je hier terecht gekomen?

Ik werk hier nu 2 jaar. Vorig jaar ben ik als mentor begonnen van 7B en daarvoor was ik invaller. Toen vroeg Joost aan mij of ik mentor wilde worden, toen zei ik, ‘dat lijkt me wel leuk’. De volgende dag werd ik aangesproken door de directie en die vroeg of ik het jaar daarna zou willen beginnen als mentor van 7B.
Via een uitzendbureau ben ik 2 jaar geleden als invaller gekomen, hier op school. Ik mocht periodeles invallen. Ik had geen idee wat dat was natuurlijk. ‘Nou, dat is het eerste uur les, bepaald onderwerp, vrijeschool.’ zeiden ze. Dat leek mij een ontzettend leuke ervaring, dus zo ben ik hier als invaller terecht gekomen. En de vrijeschool vind ik nu echt iets waar ik blij van word, prachtige manier van onderwijs, terwijl ik het daarvoor helemaal niet kende!

Jij hebt gestudeerd als geschiedenisdocent, waarom vond je dat interessant?

Ik vind de verhalen van vroeger gewoon fantastisch. Ik vond geschiedenis in het begin ook al geweldig. Ik leerde vroeger nooit voor geschiedenis en toch had ik een 9.4 voor mijn eindexamen. Helaas was dat niet het hoogste cijfer van de klas, dat vond ik heel jammer. Ik zou heel graag een keer geschiedenis willen geven op deze school, maar Ane Pieter is zo’n goede docent!

Heb je een droombaan, behalve docent zijn?

Ik zou heel graag als diplomaat aan de slag gaan, dan ben je bezig met de relatie tussen verschillende landen. Dus dan zit je ergens in een ander land of je bent bezig met gesprekken met andere landen en dan zorg je ervoor dat bijvoorbeeld Nederland en Japan vriendjes blijven. Of Nederland en Duitsland. Dat lijkt me heel erg gaaf, om mij in te zetten voor een betere wereld op die manier. En in te zetten voor Nederland. Ik denk dat ik dat nooit zal halen, maar dromen zijn altijd goed om te houden.

Hoe denk jij over papieren agenda’s en het telefoonverbod?

Ik ben een groot voorstander van papieren agenda’s, ik heb er zelf ook één. Veel mensen gebruiken hun agenda op hun telefoon, vind ik ook een mooie manier van wat er tegenwoordig allemaal kan. Het nadeel is dat de batterij natuurlijk leeg gaat. Soms mag je van je docent je telefoon niet opladen en dan heb je geen agenda meer. Bovendien, als je schrijft, kun je woorden veel beter onthouden.
Het verbod op telefoons, ik denk dat veel kinderen die deze krant lezen er tegen zijn, maar ik niet. Het zorgt voor veel afleiding en als Nederland daarvoor kiest dan is daar niks aan te doen. Het is natuurlijk fijn als je hem wel bij je hebt op de heen- en terugweg van school, omdat er iets kan gebeuren. Op school moet je hem dan inleveren denk ik, misschien bij je mentor of bij de ingang. Magister hoef je niet per se de hele dag te bekijken, want er hangt een scherm bij de receptie. Ik heb al gezegd dat ze dan wel meer schermen op moeten hangen, anders moet je helemaal naar dat scherm lopen om het even te checken.

Vier je kerst thuis?

Ik woon niet meer bij mijn ouders, maar ik vier kerst met mijn huisgenoten. Ik woon met drie andere jongens in Leiden. Heel veel leerlingen weten waar ik woon, de optocht bij Leidens Ontzet loopt daar langs, dus dan zien ze mij weleens in het raamkozijn zitten. Ik vier ook kerst met mijn familie aan mijn moeders kant en met de familie aan mijn vaders kant. Dus dat is altijd heel gezellig. Dan gaan we met z’n allen eten en dansen.

Heb je nog geheimen die vanaf nu geen geheimen meer zijn?

Nou, ik ben echt verslaafd… aan die witte Oreo-koekjes. Van die ronde witte koekjes met chocola eromheen, heerlijk! Het gebeurt niet vaak dat ik géén pakje Oreo mee neem met boodschappen doen.
Ook heb ik wel een grote liefde! Maar die persoon vindt mij niet zo leuk helaas… misschien hoop ik daarom op een kerstwonder!

Interview door Sepp Weers en fotografie en bewerking door Milou Wallaart.

Interview Marlies

door Yintel de Voogd

Stel je eens voor:
Ik ben Marlies, ik geef biologie aan vwo en havo vanaf de derde klas. En ik ben 36 jaar oud.

Wat zijn je hobby’s?:
Ik besteed veel tijd aan m’n konijnen, omdat je er goed voor moet zorgen, maar ook omdat ik dat gewoon super leuk vind natuurlijk. Ik doe nu sinds een tijdje krachttrainingen en speel graag bordspellen, zoals Andor en lobotomy, maar ook andere waarmee je makkelijk het hele weekend bezig bent.

Wat voor opleiding heb je gedaan? :
Vroeger vond ik biologie ook al leuk, ik wilde heel graag dieren redden en dierenarts worden. Dat is niet gelukt, ik heb de havo moeten doen en daarmee kan je helaas geen dierenarts worden. Daarom heb ik daarna het hbo gedaan, dan kan je als je het eerste jaar goed hebt afgerond doorstromen naar de universiteit en zou ik naar de universiteit van Utrecht kunnen om dierenarts te worden. Dit werd afgeschaft en toen heb ik gekozen om mijn hbo studie af te maken. Toen was ik dierenartsassistent.
Later ben ik door gaan studeren, omdat ik apen heel leuk vind, en toen ben ik daar een master in gaan doen. Maar daar is geen werk in te vinden, toen ben ik via via (en omdat je daar ook extra studie financiering voor kon krijgen) de docenten opleiding in Leiden gaan doen. En was ik ineens biologie docent geworden.

Hoe ben je bij het Marecollege gekomen? :
Er was een vacature en toen kwam ik hier. Het was niet dat ik perse op een vrije school wilde werken, mijn stage scholen waren allemaal reguliere scholen en ik vond de leerlingen heel leuk, maar het onderwijssysteem van de vrije school past beter bij mijn ideeën en idealen. Zelf zat ik niet op een vrijeschool, maar ik denk dat dat wel beter bij mij had gepast, dan een havo/vwo school.

Wat is het leukste aan docent zijn:
De leerlingen! Ik kan een hele dag praten over iets wat ik leuk vind en ik heb leerlingen die geïnteresseerd zijn in biologie.

Heb je een idool? :
Dr. Jane Goodall, een britse primatoloog (iemand die het gedrag van apen en half apen bestudeerd). Zij is de eerste die het gebruik van gereedschappen bij chimpansees heeft ontdekt. In die tijd dat zij studeerde was dat nog niet echt normaal voor vrouwen, en al helemaal niet om in het buitenland te doen. Zij was een van de eerste die dat deed en heeft heel veel voor dierenwelzijn betekent.

Ben jij weleens naar het buitenland geweest ivm studies?
Jazeker! Mijn master heb ik gedaan in Oxford. Ook heb ik geprobeerd al m’n stages in het buitenland te doen. Voor mijn hbo ben ik zes maanden naar Zuid Afrika gegaan. Daar heb ik met verschillende soorten apen gewerkt. Zoals bavianen, vervet apen en nachtaapjes. Ook voor mijn master heb ik twee en een halve maand in Indonesië gewoond.

Wat is jouw lievelings aap?
Dat vind ik erg moeilijk, maar de mooiste vind ik wel de red shanked douc, maar ze zijn zo erg bedreigd dat je een vergunning moet aanvragen om ze in het wild te zien. Die krijg je alleen als je ook daadwerkelijk onderzoek naar ze doet.

Je vind apen heel leuk, en konijnen ook, maar wat voor dier zou jij zijn?
Dan denk ik toch wel een konijn. Want ze kunnen heel goed chillen, maar ook heel vrolijk zijn. Om ze echt te begrijpen heb je wat meer geduld nodig. Ik denk dat ik daar wel bij pas.

Wat zijn jouw toekomstdromen?
Ik wil echt heel graag, samen met mijn vriend, nog de Kilimanjaro beklimmen, dat is de hoogste berg in Afrika. Dit is dan geen werk-toekomstdroom. Werk is belangrijk, want zo krijg je je geld binnen, maar het is niet alles. Ik wil zo veel mogelijk van de wereld zien en deze berg zeker.
Als kind was mijn droom om naar Zuid-Afrika te gaan, dat is gelukt. Daar ben ik er ook achter gekomen hoe bijzonder de Kilimanjaro en het gebied daaromheen is.

Stel je voor, je wint een miljoen euro, wat zou je ermee doen?
Een huis kopen, met veel land en dan dieren opvangen. Dieren die hulp nodig hebben, maar daar zijn konijnen een groot deel van, want veel mensen zijn ze zat na een jaar of twee en dan belanden ze bij het asiel, terwijl ze wel tien kunnen worden. De meeste van mijn konijnen komen ook uit het asiel. Nu heb ik Jivan en Malu. Maar ik heb er wel tien gehad.

Je hebt al gezegd dat je een konijn zal zijn als dier, maar stel je zou een dag wisselen met een mens, wie zou je dan zijn?
Ik ben best blij met wat ik tot nu toe doe, maar het lijkt mij ook is leuk om in een compleet andere cultuur te leven. Ik ben natuurlijk al wat langer in Indonesië geweest, maar je blijft een gast. Het lijkt mij ook heel bijzonder om in dat dorp te zijn geboren, opgegroeid en dat je echt weet dat je daar thuishoort. Qua land denk ik dat Zuid Afrika goed bij mij zou passen. Ik zou daar graag willen wonen als het wat veiliger zou zijn. Natuurlijk zou ik mijn vriend wel heel erg missen, want die zou niet meegaan.

Wat is jouw grootste angst?
Ik weet het niet. Er zijn weinig dingen waarvoor ik echt bang ben. Maar het zou wel echt zonde zijn als we het niet voor elkaar krijgen om de planeet beter achter te laten dan deze nu is.
Voor de dood ben ik niet bang, er is maar één ding dat zeker is, en dat is de dood, waarom zouden we daar dan bang voor zijn?!
Ik hoop dat er na de dood iets van je energie overblijft, misschien in de vorm van inspiratie voor anderen of als reïncarnatie, dat weet ik niet. Ik ben er ook niet echt mee bezig, meer om nu gewoon te leven en de aarde goed achter te laten.

Heb jij een motto/lijfspreuk?
Nou, ik probeer op een manier te leven waarop ik de wereld niet slechter achterlaat. Dan heb ik het over de aarde zelf; ik eet veganistisch, zodat er door mij zo minmogelijk dierenleed en negatief effect op de planeet is. Daarnaast probeer zo lang mogelijk te doen met m’n spullen, waardoor ik minder nieuwe spullen hoef te kopen.
Maar ik heb het ook over de personen zelf, en daar probeer ik voor te zorgen door hier zo positief mogelijk les te geven en rond te lopen.

Is er nog iets dat jij wil delen met de school?
Ik zou het fijn vinden als we met elkaar wat meer voor het gebouw en elkaar zorgen, dus als er iemand alleen zit, dat je daar dan naast gaat zitten, in plaats van doorlopen. Ook als er een jas op de grond ligt, dat je die dan ophangt en niet op gaat staan. Op die manier kan je elke dag wat positiefs doen, en ik denk dat je daar zelf ook veel positiever van wordt.

Interview Ruth Tapia Montanares

Quote monster

“Ik ben naar Nederland verhuisd voor de liefde.”

Kan je jezelf beschrijven in 4 woorden?
Als ik vier woorden zou moeten kiezen, zijn dat dan denk ik: avontuurlijk, sociaal, simpel en positief.

Waarom ben je naar Nederland verhuisd?
Ik ben naar Nederland verhuisd voor de liefde. Ik heb een Nederlandse vriend. In het begin had ik natuurlijk nog geen plan, daarom heb ik een studie gekozen. Ik vond dat liefde niet mijn enige reden kon zijn, maar het was wel mijn echte reden.

Wat is het grootste cultuurverschil tussen Chili en Nederland?
Het grootste verschil is denk ik dat iedereen hier zo direct is. Met goede en slechte dingen. Mensen zeggen gewoon wat ze denken. In Chili moet je gewoon denken en niks zeggen.

Hoe was je als leerling?
Op de basisschool was ik een erg goede leerling, maar op de middelbare school wou ik juist een beetje de andere kant ontdekken. De minder goede kant. Ik was wel een goede leerling, maar minder enthousiast en ik had niet de allerhoogste cijfers

Welk dier zou je willen zijn?
Ik zou een vogel willen zijn. Dan kan ik overal naartoe vliegen. Naar warm weer of naar het gezellige koude weer. Wat ik wil.

Wat zijn je hobby’s?
Ik hou van reizen, dus daar spaar ik veel geld voor. Ik hou ook van dansen en alles wat met kunst te maken heeft, zoals musea en voorstellingen. Daar krijg ik heel veel voor terug.

Wat vind je zo leuk aan lesgeven?
Ik vind het fantastisch, want dan doe ik iets, waarmee ik heel verschillende typen mensen kan bereiken. Daardoor moet ik ook verschillende manieren gebruiken om iedereen te bereiken. Ik doe dus ook niet de hele tijd hetzelfde. Ik moet mezelf de hele tijd blijven ontdekken en ontwikkelen om andere mensen te bereiken.

Waarom heb je voor Engels gekozen?
Omdat je door Engels veel verschillende mensen uit verschillende landen kunt bereiken. Dat was mijn belangrijkste reden. Door Engels kan je meer dingen studeren en ontdekken en reizen.

Kan je ook nog andere talen spreken?
Ja, Spaans en een beetje Portugees, een beetje Italiaans en een beetje Duits.

Wat is je favoriete film of serie?
Een van mijn favoriete films is wel the notebook, want het is erg romantisch.

En je favoriete muzieknummer?
Dat hangt af van mijn stemming. Soms kan het this girl is on fire zijn, maar het kunnen ook nog heel veel andere nummers zijn.

Hoe ziet je leven er over tien jaar uit, denk je?
Over tien jaar is mijn leven in een ander land met een andere taal. Met veel nieuwe uitdagingen. In ieder geval heel anders.

Quote monster

“Ik zou een vogel willen zijn. Dan kan ik overal naartoe vliegen. Naar warm weer of naar het gezellige koude weer. Wat ik wil.”

Interview Vincent van der Hoeven

Quote monster

“Gelukkig worden vind ik niet echt een missie in het leven. Een zinvol leven leiden, een beter mens worden en goed zijn voor jezelf en anderen, vind ik veel belangrijker.”

Dag Vincent! Zou je wat over jezelf willen vertellen?
‘Nou, ik ben Vincent van der Hoeven, 45 jaar, geboren in Leiderdorp en getogen in Leiden en Zoeterwoude-Dorp. Ik heb een mediastudie gedaan in Amsterdam en geschiedenis in Leiden en ben op mijn 30ste begonnen met werken bij het Marecollege, waar ik nu geschiedenis geef. Mijn hobby was boksen, maar na een armblessure ben ik gaan fitnessen om te revalideren. Dat leek me heel saai, maar nu fitness ik vijf dagen per week. Verder kook ik en ben ik ook erg gek van films, muziek en lezen. En geschiedenis natuurlijk.’

Stel, u bezit een tijdmachine. Naar welke tijd zou u reizen?
‘Er is 1 tijdvak de me enorm interesseert. Dat is de 19e eeuw. In die eeuw is er zoveel veranderd, ik zou dan graag in Londen willen rondlopen bijvoorbeeld. Niet om iemand te ontmoeten, maar gewoon om te zien hoe het was. Waar ik ook onwijs nieuwsgierig naar ben, is hoe het leven in bijvoorbeeld het oude Rome zou zijn geweest.’

U heeft vroeger zelf ook op het Marecollege gezeten. Hoe was dat?
‘Tja, om eerlijk te zijn vond ik de middelbare school geen geweldige tijd, maar dat lag ongetwijfeld vooral aan mij. Ik was een erg luie leerling en ik was overal in geïnteresseerd, behalve in schoolzaken. Wel had ik veel plezier in de klas en had goed contact met sommige docenten, waaronder Han van Ouwerkerk. Mijn klas zat vol met herrieschoppers, dus toen mijn klas naar het Marecollege kwam, werden de docenten gewaarschuwd dat ‘het Romeinse legioen’ eraan kwam. We waren aardig wild.’

En u bent nu leraar hier, hoe vindt u dat?
‘Nou, ik zal zeggen dat ik al sinds mijn eerste werkdag fluitend naar mijn werk ga en ik heb heel veel verschrikkelijk werk gedaan! Ik heb bijvoorbeeld op vijf kantoren gewerkt, dat vond ik het allerergste, maar ook in de horeca en de bouw. Dat was best leuk. Het leukste aan het leraarschap is dat ik me nooit verveel. Het is een hele diverse baan en ik hou er van om orde te brengen in chaos. Het werken met jongeren, zoals het lesgeven zelf en lz-gesprekken voeren, vind ik het allerleukst, maar de lange vergaderingen wel wat minder.’

Herinnert u zich nog veel van toen u klein was?
‘Nee, niet echt. Ik weet wel dat ik er erg tegenop zag om naar de middelbare school te gaan, ik vond de lagere school namelijk geweldig. Lezen en tv kijken deed ik het liefst. Sporten niet, ik ben pas na mijn dertigste sportief geworden. Als ik thuis niet in mijn eentje speelde, was ik vaak bij vriendjes te vinden, vooral bij een jongen wiens familie een groot stuk land bezat. Daar speelden we oorlogje en bouwden we hutten. Ik ben nog steeds bevriend met hem.’

Houdt u van muziek?
‘Ja, ik hou erg van muziek. In alle genres, behalve housemuziek en Hiphop, ook al ben ik daar wel mee opgegroeid. Vroeger had ik veel met Seattle Rock en nu meer met Jazz en klassieke muziek. Er is nu één nummer dat ik gewoon niet mijn hoofd uit kan krijgen, het heet ‘Moonage Daydream’ van David Bowie, een van mijn favoriete muzikanten. Ik vind dat zo’n briljant nummer, dat is echt een aanrader!’

Als u een dier zou kunnen zijn voor 1 dag, wat zou dat dan zijn?
‘Sowieso een vogel. Een havik. Dat zijn de dieren die het beste kunnen zien. Ik weet niet hoe haviken leven, maar als ik er een zou zijn, zou ik in een groot bos willen zitten, denk ik. Ik hou namelijk erg van de natuur. Ik zou dan van alles willen doen en zien dat wij mensen niet kunnen.’

Er is een onverwachte aanval van zombies! Hoe overleeft u?
‘Nou, als er zombies komen, en dit bewijst eigenlijk elke zombieserie, moet je natuurlijk het meest bang zijn voor je medemens. Mijn eerste prioriteit zou dus wapens zijn. Het zou dan ook zomaar kunnen dat ik andere mensen moet gaan overvallen, maar ja, je gaat toch voor jezelf. Wel zou ik medestanders vinden… een groep vormen. Ja, zo zou ik het doen, ja!’

Waar bent u nou echt trots op?
‘Ik ben een avontuur aangegaan in het buitenland. Ik heb een bouwval gekocht dat ik nu aan het opknappen ben. Maar als het over mijn persoonlijke leven gaat, ben ik er trots op dat ik en mijn kijk op het leven erg zijn veranderd in de afgelopen 5 jaar. Dat vind ik nog veel belangrijker dan dat huis. Jezelf veranderen is lastig en is eigenlijk ook heel weinig mensen gegund.’

Je hebt 3 wensen, hoe ga je ze besteden?
‘Nou ja, ik zou wel wensen dat mijn familie, vrienden en ikzelf nog heel lang gezond mogen zijn en dat ik voor de rest van mijn leven dat soort mensen om me heen mag hebben. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, maar het leven is best kort. Mensen zijn natuurlijk veel belangrijker dan geld of bezittingen. Meer heb ik niet nodig.’

Wat is jouw idee van het ideale leven?
‘Mijn ideale leven is dat ik op mijn stuk land in Hongarije een beetje op de veranda kan zitten lezen, een beetje hout hakken, koken, tuinieren en dat ik het hele jaar familie en vrienden op bezoek kan hebben en zo. Je moet in ieder geval aan de gang blijven. Mensen die beweren dat ze de rest van hun leven op het strand willen zitten met een cocktail, beseffen niet dat ze dat, na de achtste cocktail, wel zat zijn. Gelukkig worden vind ik dan ook niet echt een missie in het leven. Ik vind een zinvol leven leiden, een beter mens worden, veel belangrijker. Goed zijn voor jezelf en voor anderen. Dat is ook nog een mooie wens, denk ik.’

Hoe ziet u zichzelf over 10 jaar?
‘Over 10 jaar spreek ik vloeiend Hongaars, is mijn huis in het buitenland af en heb ik wel wat dingen binnen mijn werk veranderd. Ik moet niet stilstaan. Je moet af en toe iets nieuws hebben en ik werk hier al 15 jaar, soms heb je gewoon nieuwe impulsen nodig.’

Interview door Sterre van Zwieten

Interview Larissa van der Hoeven

Hallo Larissa, wil je jezelf misschien even voorstellen?

‘Ik ben Larissa en ik geef Engels en Wereldgodsdiensten hier op school. Nu zo’n 13 jaar alweer. Daarnaast ben ik vertrouwenspersoon en coördineer ik de Londenreis en de profielwerkstukken voor 10 vmbo. Ik doe eigenlijk van alles wat en dat vind ik erg leuk om te doen.’

Als je een superkracht zou hebben, welke zou het zijn en wat zou je ermee doen?

‘Nou ik denk dat ik onzichtbaar zou willen zijn en als ik dat dan zou zijn, dan zou ik bijvoorbeeld alle mensen die mij irriteren ook gaan irriteren (hahaha!) En natuurlijk zou ik checken of de leerlingen hun huiswerk wel echt maken.’

Hoe ziet je ideale vakantie eruit?

‘Mijn ideale vakantie is met een auto rondtoeren en dan een tentje opzetten; het liefst in vrije natuurgebieden, niet perse op een camping. Rondreizen en dingen bekijken vind ik het allerleukst. De reis naar iets toe vind ik leuker dan in een vliegtuig zitten en dan naar je bestemming gaan. Ik vind het leuker om onderweg te zijn.’

Hoe zou de school eruit zien als jij de architect was?

‘Ja dat vind ik een hele grappige vraag. Ik vind onze school op zich heel mooi. De buitenkant is sowieso heel mooi. De tuin, het achterplein en de hal zijn prachtig. Het enige wat ik nog zou veranderen, is dat ik de lokalen een kleur zou geven. Dus een beetje zachte kleurtjes. Vroeger toen ik op school zat hadden veel lokalen een hele mooie kleur: de ene was roze, de ander was blauw en weer een ander was groen. Dat zou ik veranderen. Verder zou ik er niets aan willen doen; het is een mooie school. In mijn lokaal aan de overkant zou ik wel nog iets willen aanpassen, maar dat is ook niet echt het gebouw van school, dus ik heb mijn eigen lokaal zo leuk mogelijk gemaakt met veel kleur en werk van leerlingen.’

Wat zou jij veranderen in de wereld als je dat kon en waarom?

‘Ik vind dit een lastige vraag, maar wat ik belangrijk vind, is dat in ieder land het volk de meeste macht heeft en niet de overheid. Dus dat zou ik eigenlijk voor ieder land wensen en dan natuurlijk geen oorlogen en geen armoede. Dat iedereen gewoon kan leven zoals die zou willen leven en in vrijheid.’

Zou je eerder 10 jaar terug willen gaan of 10 jaar in de toekomst?

‘Geen van beide. Ik zou niet terug willen want dat is geweest en ik hoef ook niet te weten hoe het over tien jaar is. Ik leef gewoon heel graag in het hier en nu en ik geniet van het leven zoals het is.’

In welke film zou je graag willen spelen en waarom?

‘Ja daar moet ik even over nadenken, ik heb best wel veel films gezien en best wel veel series en als het straks vakantie wordt, komen er natuurlijk ook momentjes dat ik ga Netflixen. Maar ik denk dat ik wel in The Matrix zou willen spelen. The Matrix is eigenlijk een hele actuele film met gave special effects.’

Naar welk land zou je willen emigreren en waarom?

‘Nou ik heb nog niet de hele wereld gezien. Ik heb wel veel gezien maar nog niet alles. Wat ik erg mooi en magisch vond, is Schotland. En nou denken veel mensen aan regen en aan wind en modder, maar Schotland is heel erg mooi. Ik ben daar ooit op de motor doorheen gereisd (wel achterop want ik kan zelf geen motorrijden) en dat vond ik een wonderlijke ervaring. Dus naar Schotland zou ik wel emigreren. Lekker in de bergen en de heuvels, in een hutje met wat diertjes er omheen. Dat zie ik wel zitten.’

Wat zou je doen als je alles kon en overal heen kon gaan?

‘Als ik alles kon en overal heen zou kunnen gaan, dan heb ik eigenlijk niet meer zoveel te wensen. Kijk, het mooie van het leven is dat je soms ook wat heuveltjes over moet of wat moeite moet doen voor dingen en dat is vooral leerzaam. Als alles heel makkelijk is en je hebt alles al of je kan alles al, dan heb je niet zoveel meer te wensen en dan wordt het leven ook een beetje saai. Dus eigenlijk weet ik dat niet zo goed. Ik heb liever dat je iets moet doen voor je doelen, dat je een beetje strijdvaardig in het leven staat en vecht voor de dingen die je wilt. Als je alles al hebt en alles komt aanwaaien, dan is het eigenlijk heel saai.’

Welk dier zou je willen zijn en waarom?

‘EEN KAT! Natuurlijk een kat. Een kat kan de hele dag eten, een kat kan de hele dag slapen en wordt bediend. Een kat hoeft eigenlijk niks, een kat heeft personeel. Het lijkt me heerlijk.’
Maar wat nou als je een gemeen baasje hebt?
‘Nou dan ga je toch lekker weg. Dan ga je op pad, zo zijn katten ook hè, als ze het ergens niet leuk vinden, gaan ze gewoon op reis en dan gaan ze ergens anders kijken of het daar leuker is. Een kat, ja heerlijk’

Welk liedje zou je over willen nemen?

‘Dat is van ‘Protoje’ en dat liedje heet ‘Camera Show’. En in dat liedje vind ik sowieso de melodieën heel leuk maar ook de teksten vind ik heel interessant en zitten vol met wijsheid. Dus dat is wel een beetje mijn liedje.’

Waar zou je beter in willen zijn en waarom?

‘Nou kijk, ik ben niet zo’n sporter maar ik weet wel dat het heel fijn is om te sporten en ik weet wel dat je je daarna heel goed voelt maar ik ben nooit zo gemotiveerd om er dan heen te gaan of het te gaan ondernemen. Dus ik zou de motivatie om te gaan sporten wel wat meer willen hebben. En er zijn natuurlijk heel veel dingen waarin je beter zou kunnen zijn of worden, maar dat is eigenlijk het eerste wat er in me opkwam bij 'wat doe je nou echt niet goed?' en dat is dat: sporten. Dat moet ik vaker gaan doen.’

Wat zijn je top 3 grootste dromen?

‘Het belangrijkst vind ik dat de jeugd in vrijheid opgroeit en zonder angsten de toekomst omarmt en dat we ons allemaal gaan concentreren op de goede en mooie dingen in het leven en dat we met elkaar uitkijken naar een mooie toekomst. En ja dat willen we allemaal wel dat de toekomst heel mooi is, maar dat wens ik gewoon iedereen toe: leef in vrijheid en dat je kunt zijn wie je wilt zonder dat je daar bang voor hoeft te zijn, zonder dat je angsten hebt. Mensen zijn heel angstig de laatste jaren voor allerlei dingen. Ik zou willen dat dat een beetje naar de achtergrond gaat en dat we meer gaan genieten van het hier en het nu en het leven in vrijheid met elkaar. Dat vind ik wel het belangrijkste.
1. leven in vrijheid 2. leven zonder angst, en ja, er zijn zoveel dingen zoals ik net al gezegd heb. Vrede op aarde klinkt een beetje idealistisch maar dat is wel wat ik iedereen gun, dat je kan leven zoals je wilt leven, niet in armoede, zonder angsten en genieten van je vrijheid. Wat zou ik nog meer moeten wensen? Geld, willen jullie natuurlijk horen? Heel veel geld! Nee, dat vind ik niet zo belangrijk.’

Tekst en foto's door Sterre van Zwieten

Interview Antonio Chaves Gomes

INTERVIEW

Antonio

Wat vind je het leukste aan onze school? En wat vind je het stomste?

‘Het leukste is dat iedereen elkaar kent en iedereen niet heel formeel is. De leerlingen en de docenten zijn heel open met elkaar.
En het stomste is dat nog steeds heel veel leerlingen in de pauze op
hun telefoon zitten.’

We hoorden dat er een baby was geboren. Wil je iets over
haar vertellen?

‘Chloé is een heel mooi meisje. Ze is ook mijn eerste kind.
Ik heb een Nederlandse vrouw en ik ben natuurlijk Portugees, dus het
is een mix. We zijn benieuwd wat ze gaat worden. Maar we zijn echt
heel blij.’

Wat herinner jij je van je jeugd?

‘Heel veel, ik was altijd buiten want het was ook lekker weer.
Mijn ouders moesten altijd werken, ik was veel aan het buiten spelen
aan het strand. Altijd met vrienden.’

Wat is één ding dat jij je kind wilt doorgeven?

‘Ik heb in mijn leven nooit veel nagedacht, niet veel plannen gemaakt.
Het ging niet altijd goed, maar uiteindelijk wel. Dus dat wil ik doorgeven.
Dat je gewoon je hart en gevoel moet volgen en eigenlijk van het leven genieten.
Niet te veel zorgen maken.’

Waar komt je interesse in dans vandaan?

‘Ik was eigenlijk heel beweeglijk en altijd buiten zoals ik net zei.
En ik heb familie in Brazilië. Het is altijd een gezellige familie,
altijd feesten en dansen en ik heb ook veel cultuur uit Brazilië
meegekregen. Ik ben heel vroeg begonnen met Capoeira. En muziek is
ook altijd mijn passie geweest. Ik heb muziek en dans altijd al als kind
gehad, ik heb geen herinneringen zonder muziek en dans.’

Wat zijn je hobby’s naast dans?

‘Ik heb niet echt iets anders gehad dan dat ik nu doe.
Op dit moment speel ik drum. En ik zing.’

Wat heb je vroeger voor opleiding gevolgd en
heb je er later ook iets mee gedaan?

‘Ik deed de Jazz-school en later heb ik een muziekopleiding gedaan.
Ik heb heel lang gewerkt als muziekdocent en muziektherapeut.
Later kwam ik naar Nederland voor de Euritmieopleiding.
Dit was de enige plek waar ik een deze opleiding kon volgen.’

Wat was jij vroeger voor leerling op school?

‘Ik denk niet dat ik het beste voorbeeld was. Ik vond school leuk,
maar vooral het sociale aspect. Ik had een schoolband en ik was
actief op school. Maar ik volgde de lessen gewoon omdat het moest. Ik was geen slechte leerling, maar ik deed niet altijd huiswerk
en ik miste veel lessen. Ik heb wel altijd goede cijfers gehad.
Ik ging altijd met zin naar school, maar dan vooral voor de vrienden,
niet voor de lessen. Ik had een paar vakken die ik leuk vond, maar
ik was niet altijd gemotiveerd voor school.’

Waar kom je vandaan en waar woon je nu?

‘Ik ben Portugees en ik woon nu in Leiden, tussendoor heb ik
veel gereisd. Ik heb in Spanje gewoond en in Italië, Engeland
en Zuid-Amerika. Ik heb altijd in het buitenland gestudeerd en
voor werk ook veel gereisd. En sinds tien jaar woon ik in Leiden.’

Ben je getrouwd en zo ja, hoelang?

‘We zijn niet getrouwd, maar we zijn al acht jaar samen.
We willen wel trouwen maar het komt nog wel.’

Interview Violet van Houten

Interview Violet van Houten:

Waarom bent u textieldocent geworden?

Ik ben textieldocent geworden, omdat ik er altijd al mee bezig was. Zelf deed ik ook al theatervoorstellingen en daar maakte ik dan ook eigen outfits voor. En ik vond het leuk. daar verdiepte ik me al snel in. Toen ik mijn papieren aan het halen was voor mijn docentschap, kwam Yolande Boermans (zij is ook textieldocent) op mijn opleiding langs. Daar vertelde ze over het Marecollege en dat daar textiel als vak wordt gegeven. Ik was meteen door het dolle heen en toen ben ik hier komen werken!

Hoelang zit u al in het onderwijs?

Oei, dat is een moeilijke vraag! Ik ben nu al vijf jaar op het Marecollege. Ik heb hier stage gelopen bij textiel. Als docent werk ik drie jaar.

Wat is het raarste dat u ooit hebt meegemaakt als docent?

Dat is een moeilijke vraag. Het zit zo: ik vind dingen niet snel raar (heb je misschien ook al aan me gemerkt). Ik heb wel soms dat ik een leerling een bijzonder dansje zie doen in de les, waar ik erg om moet lachen.
Maar nee, ik heb niet iets meegemaakt wat nou echt raar was, nog niet tenminste.

U heeft altijd mooie outfits aan. Heeft u die allemaal zelf gemaakt?

Dankjewel voor het compliment! Ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik mijn outfits niet zelf maak. Dat doe ik pas de laatste tijd en als ik dan kleding maak, is het vaak erg artistieke kleding voor bijvoorbeeld theater of festivals. Maar ik stel wel bijzondere kostuums samen, ik ben meer een stylist. Het kleding maken, dat ben ik nog aan het leren.

Hoe komt u op de inspiratie voor die kleding?

Ik laat me vaak inspireren door de dingen die ik tegenkom, zoals bijvoorbeeld in kringloopwinkels. Dat noem ik altijd schatzoeken. Dat gevoel heb ik als ik een winkel zie: dan kom ik altijd iets bijzonders tegen. Dat is dan niet meteen een hele outfit, maar ik heb al meteen een plaatje in mijn hoofd waar ik het dan mee kan matchen. Ook vind ik het leuk om naar catwalks te kijken.

Wie is je idool in de modewereld?

Mijn idool is Iris van Herpen. Ik vind dat ze wel Nederlands trots is, omdat ze met 3D-geprinte dingen werkt en dat vind ik wel interessant. En verder Alexander McQueen. Maar ik vind Iris van Herpen er wel echt uitspringen. Ze gebruikt ook hele bijzondere technieken in haar kleding.

U vertelde dat u ook een eigen kledingwinkeltje heeft. Waar staat hij?

Ik woon samen met mijn beste vriendin en ze heeft ook veel kleding. Ook heeft ze net als ik ook een kringloopverslaving. We vinden het dan ook leuk om voor andere mensen iets te vinden. Dat liep op een gegeven moment erg uit de hand, dus toen besloten we om kleding te verkopen. Dan nodigen we enkele mensen uit en die krijgen dan een hele make-over. We zijn dan een soort van personal shoppers. Het is eigenlijk een winkel op uitnodiging. We hebben nog geen vaste plek.

Zou u een eigen kledingwinkel willen?

Ik zou graag een winkel of atelier willen hebben. En dat ik dan kostuums maak en daarnaast ook een kledingwinkel heb.

Hoeveel outfits heeft u in totaal?

Haha, dat is moeilijk! Ik zal het proberen te schatten. Ik heb laatst een groot deel van mijn kleding aan het toneel op school gedoneerd. Ik denk dat ik bij de jassen ongeveer veertig of vijftig heb gedoneerd en bij de schoenen rond de honderd, bij de broeken rond de vijftig en bij de blouses rond de 150. Dit combineer ik ook met de kleding van mijn beste vriendin. Wat ik er vooral leuk aan vind, is als vriendinnen van me een feestje hebben of een speciale gelegenheid en dat ze dan aan me vragen of ze mogen komen. Dan trek ik meteen alles uit de kast en dan gaan ze met twee volle tassen weg. Dan hebben ze een leuke avond. Dat vind ik denk ik het leukste, om het met anderen te delen.

Zijn er nog modetips die je wilt meegeven aan leerlingen? Of leraren?

Jazeker! Je moet goed kijken naar de kleurencombinatie. Sommige kleuren bijten elkaar en andere laten de andere kleur juist beter uitkomen. Bijvoorbeeld als je iets blauws in je haar hebt en dan ook dezelfde oogschaduw of nagels. Ook is het belangrijk om de vorm van je lichaam te benadrukken in je kleding. Ik vind dat altijd heel mooi staan.

Interview en fotografie door Bogalech Snijders

Interview Jaap Huizing

Quote monster

“"Ik probeer leerlingen soms wel te stimuleren voor nieuwe dingen. Ik zie in elke leerling iets bijzonders".”

Hoe zou u uzelf omschrijven in 3 woorden?

Als ik mijzelf zou moeten omschrijven in 3 woorden, zou ik flexibel, geïnteresseerd en speels gebruiken.

Waar bent u het meest trots op?

Ik ben het meest trots op dat ik mijzelf wel op elke plek snel kan aanpassen, dat komt ook doordat ik erg flexibel ben.

Is dat ook het geval bij klassen?

Jazeker. Wat ik vooral het leukste vind aan periode, is ondanks dat het een programma is, er ook veel ruimte is voor improvisatie. Als ik bijvoorbeeld zie dat er iets niet werkt, heb ik de ruimte om dat te verplaatsen en er iets anders voor in plaats te doen. Ik vind dat heel leuk om als het ware 180 graden te draaien van les.

Is dat ook de reden waarom u dit vak heeft gekozen?

Het grappigste is dat ik het niet heb gekozen. Ik kwam hier om te solliciteren als docent Engels. Er werd mij toen verteld over de functie mentor middenbouw die nog vrij moest komen. De rector Sander beschreef het vak, ik had er zelf nog nooit van gehoord. Ik wist zelf helemaal niets over de vrijeschool. En toen hij het beschreef, leek het mij eigenlijk veel leuker dan docent engels. Ik had wel Engels gestudeerd, maar eigenlijk vond ik het toen al veel leuker om periodelessen in de middenbouw te geven.

Op welke functie heeft u uiteindelijk gesolliciteerd?

Ik heb uiteindelijk op beide functies gesolliciteerd. Maar toen hadden ze een andere docent voor Engels gekozen en mij als periodedocent voor de middenbouw. Ik vind het prettig om mijn eigen keuze te kunnen maken. Dat vind ik ook erg leuk aan deze baan. Ik moet natuurlijk wel de benodigde lesstof geven, daar heb ik zelf voor gekozen, maar ik heb veel vrijheid in hoe ik de les geef.

Wanneer heeft u gesolliciteerd?

Aan het einde van vorig jaar heb ik gesolliciteerd, dit is dan ook mijn eerste jaar.

Hoe denkt u hoe leerlingen u zouden beschrijven?

Ik hoop dat ze mij beschrijven als een goede luisteraar en als een docent die hun problemen serieus neemt en die leerlingen ziet voor wat ze kunnen en niet voor wat ze moeten zijn.
Ik probeer leerlingen soms wel te stimuleren voor nieuwe dingen. Ik zie in elke leerling iets bijzonders. ik hoop dat leerlingen dat zien.

Hoe zou u uzelf omschrijven in het perspectief van een leerling?

Ik was de meest luie leerling van de school. Ik was eerst heel geïnteresseerd en stak altijd mijn vinger op in de klas. Alleen in de 2e klas bleef ik zitten. De docenten kregen mij maar niet aan het werk. Als ik er geen zin in had, dan deed ik het niet. Maar ik was geen vervelende leerling eigenlijk. Er stond op mijn rapport altijd wel dat ik een grappige leerling was, maar dat ze niet wisten wat ze met mij aan moesten, omdat ik niet werkte.

Heeft u daar nu spijt van?

Nee, ik heb daar geen spijt van. Ik ben namelijk nooit gemeen geweest tegen docenten. Waar ik wel spijt van heb, is dat mijn moeder het wel erg zwaar heeft gehad. Ze kon maar niet begrijpen waarom ik niks deed.

Heeft u een tip voor leerlingen die nu ook blijven zitten door onder andere corona bijvoorbeeld?

Aan die leerlingen wil ik dit graag meegeven: Ik ben begonnen op tweetalig onderwijs en ben blijven zitten in de 2e en daardoor uiteindelijk naar Havo gegaan. Uiteindelijk ben ik later wel geslaagd voor mijn VWO-diploma. Nu ik er als dertiger op terugkijk, is mijn hoofdgedachte: "Waar maakte ik mij in vredesnaam zo druk over. In het tempo dat jij het doet, is het goed genoeg". Niemand mag en kan bepalen hoe snel jij je school afmaakt. Dus relax en neem voldoende adem. Het komt allemaal wel goed. Ook als het een jaartje later wordt. Dit is juist de periode waarin je de minste verantwoordelijkheden hebt en dus geniet daar dan ook van, ook al lijkt het nu misschien een drama.

Heeft u huisdieren?

Nee, wel gehad. Ik ben zelf wel met honden opgegroeid. Ik heb sinds ik uit huis ben ook geen hond meer gehad. Want dat kan ik een hond niet aan doen. Ik zeg altijd als een hond niet tot je knieën komt, dan is het een kat. En ook werk ik, dus dan ben ik niet genoeg thuis. Als het aan mij lag, zou ik aan de school vragen of ik mijn hond mee kan nemen elke les. Maar volgens mij is daar een regel voor.

Zou u later dan veel honden nemen?

Ja, ik zou wel een horde aan grote Sint Bernard-honden willen later.

Bent u vegetariër ?

Nee, ik geloof wel in de cyclus van het leven. Ik geloof dat wij de hoeders van de natuur moeten zijn. Maar schaapherders bijvoorbeeld, eten ook hun eigen schapen op. Wel probeer ik zo weinig mogelijk plastic te gebruiken.

Bent u een stadsmens of meer een plattelandsmens?

Ik ben zelf wel echt een stadsmens. Ik hou gewoon van het stadsleven. Als ik een paar dagen naar het platteland ga, ben ik al na 1 of 2 dagen verveeld.

Zoals u weet komt de zomervakantie er bijna aan. Heeft u zelf vakantieplannen?

Ja, ik en mijn vriendin hebben net onze vakantieplannen veranderd, we gaan namelijk nu naar Portugal. En ik ga met vrienden naar Berlijn. Ook ben ik van plan om naar Frankfurt te gaan. Daar woont namelijk een goede vriend van mij.

Zo te horen vindt u op vakantie gaan erg leuk ?

Dat is nou grappig, ik hou absoluut niet van reizen. Veel mensen zeggen dat het om de reis gaat, maar het reizen vind ik zelf verschrikkelijk. Maar het is wel zo dat ik veel vrienden heb, verspreid over heel Europa. Dit kwam door mijn studietijd in Amsterdam. De reis heb ik er wel voor over. Zeker omdat ik vind dat je als docent erg hard moet werken en het is dan ook erg leuk om even te genieten.

En bent u dan een feestbeest of een losgeslagen tourist?

Ik ben zeker een feestbeest. Ik geef zelf niks om foto’s . Ik heb denk ik, bij wijze van spreken, in mijn hele leven maar 18 foto’s gemaakt en dan 2 waar ik zelf op stond. Als ik ergens ben wil ik het eten proeven, mensen leren kennen en bijvoorbeeld kijken waarom ze op een bepaalde manier dansen. Ik vind oude gebouwen zelf niet echt interessant. Ik was met een vriend in Azië en daar heb je veel tempels. Toen we twee tempels hadden gezien, waren wij het een beetje moe. Ik weet nog dat ik aan mijn vriend vroeg: “ Hebben we deze niet al gezien?” Maar toen bleek het een hele ander tempel te zijn geweest.
Voor mij is een reis en het land de mensen die er zich in bevinden. Ook vind ik dat eten een groot deel van iemands cultuur is. Je komt meer te weten over iemand als je samen aan het eten bent. Voor mij zit de magie van het leven in het samen optrekken met vrienden, samen lekker eten en een goed gesprek voeren.

Heeft u ook een lievelingseten?

Ik hou veel van stoofpot en zelfgemaakte nasi met kroepoek als bestek.

Interview en fotografie door Bogalech Snijders

Interview Cora van der Reijden

Quote monster

“"Ja, ik vind het een hele leuke school. Ik word heel erg blij van de kinderen, de diversiteit en eigenlijk alles, ook mijn collega’s".”

Interview Cora

Waarom ben je hier komen werken?

Ik werk hier nu bijna 15 jaar. De reden dat ik hier ben komen werken, is dat ik gevraagd ben door Peter Kool, dat was de gebouwbeheerder toen. Mijn man werkte hier ook in de kantine, hij maakte de broodjes toen. Dat heeft hij ook iets van 11 jaar gedaan. Dus eigenlijk ben ik gevraagd door de gebouwbeheerder Peter Kool of ik interesse had om hier te komen werken en daar had ik zeker interesse in.

Vind je het Marecollege een leuke school?

Ja, ik vind het een hele leuke school. Ik word heel erg blij van de kinderen, de diversiteit en eigenlijk alles, ook mijn collega’s. Ik vind het gewoon superleuk om hier te mogen werken.

Hoeveel leerlingen komen per dag naar je toe?

Heel veel hoor. Het varieert natuurlijk wel, maar gemiddeld genomen wel iets van 20 tot 30 vragen.

Wat is het raarste dat je ooit gevraagd is?

Er zijn eigenlijk weinig rare dingen die mensen aan ons hebben gevraagd. Er zijn weleens ouders die vragen of de gymschoenen van hun kind nog ergens in een tasje door de school zwerven. Daar is geen zoeken aan, dus dan zeggen we: ‘‘laat je dochter of zoon zelf even zoeken”. Dat is dus best wel een rare vraag.

Wat voor soort leerling was jij vroeger?

Ik was vroeger een leerling die heel graag naar school ging. Ik vond het heel erg leuk, maar vooral heel gezellig. Alleen huiswerk, dat was niet bepaald mijn topfavoriet.

Heb je hobby’s?

Ik fiets heel graag, als het mooi weer is, fiets ik ook naar mijn werk. Ik moet echt wel 50 of 60 kilometer fietsen, wel elektrisch hoor. Ik heb vroeger ook gevoetbald, maar dat is heel lang geleden. Ik hou ook heel erg van wandelen.

Zou je liever op vakantie gaan naar een huisje aan het strand, kamperen in een bos of naar een hotel in een leuk stadje?

Ik ga altijd naar Spanje. Daar ga ik dan naar een huisje met een zwembad en heel dicht bij het strand.

Ga je daar dit jaar ook weer heen?

In de herfst ga ik samen met mijn vriend.

Fotografie en tekst Noam Magril

little sheep